måndag 17 oktober 2011

Leva Paleo, del 2

Jag ska försöka beskriva vad en livsstil i enlighet med Paleo innebär för mig, detta är min tolkning av Paleo och mitt sätt att leva. Det är på inget sätt en komplett bild men en lätt inledning och grund att bygga på, både för denna blogg och dig som läsare. Med andra ord begreppet kommer att utvecklas, förklaras och beskrivas mer i kommande inlägg.

Söker man på nätet får man en bred bild av Paleo, men något som är genomgående är att man själv är ansvarig för sitt liv. Läs, tänk, undersök, var kritisk och frågande och bilda dig en egen uppfattning - detta behöver i och för sig inte enbart handla om Paleo utan även om livet i stort - hur allt fungerar och hänger ihop. Sjukvård, kost, motion, samhället, familjen, boendet, sömnen och leken (man måste leka!). Allt påverkar din hälsa, det är Ditt liv och Ditt ansvar!

Vatten är livskvalitet för mig
När jag för drygt ett år sedan började intressera mig för Paleo var det mycket som kändes konstigt. Som att springa barfota, inte äta spannmål, göra något "nytt", leka, lyfta tunga saker, ge sig tid att sova och njuta av tystnaden (unplugged). Nu är det mer och mer av det "konstiga" som blivit en naturlig del av livet, en livsförändring - en varaktig sådan. Inget tillfälligt som att sluta äta godis under en månad, eller följa en av alla dessa bantningskurer för att försöka nå en specifik vikt. Med en riktig förändring kommer också ett riktigt resultat.

Det konstiga blir efter hand uppenbart och självklart, man springer barfota för att det är naturligt för människan, hållningen blir bättre, känslan i kroppen blir bättre, foten registrerar underlaget på ett helt annat sätt än med skor på, skadeproblemen minimeras. Spannmål har många negativa sidor för kroppen, det fungerar ungefär på samma sätt som socker alltså inte bra! Utmana hjärnan den behöver träning likväl som övriga kroppen, läs en bok, lös ett korsord eller plita på ett sudoku. Leka är aldrig fel. Lek knyter ihop mycket, det ger träning och utmanar hjärnan, gör dig glad, man kan vara själv eller med vänner. Kroppen är gjord för att ta i och röra sig, lyft tunga saker en stund ett par gånger i veckan. Sömn en en viktig del i livet men tyvärr så får den ofta lida för andra prioriteringar. Stäng av TV´n, dator´n (men läs denna blogg först :-)) och telefonen och njut av tystnaden, helt underbart och kroppen får ny energi!

Barfotaskor
Några punkter (utan inbördes ordning) för att tydliggöra Paleo:

  • Ät riktig mat, baserad på råvaror som helst ska vara ekologiska. Laga maten själv, då får man en större förståelse för råvarorna och allt smakar så mycket bättre.
  • Undvik spannmål.
  • Undvik ris, potatis och majs (som är ett spannmål).
  • Undvik socker, finns inget bra att säga om denna produkten. Dina smaklökar kommer att förändras efter bara ett tag och råvarornas naturliga smaker kommer fram.
  • Undvik transfetter,soja och oljor baserade på spannmål eller majs.
  • Ät högkvalitativt kött.
  • Ät ägg från frigående höns.
  • Ät fisk och skaldjur, prioritera vildfångat (ej odlat).
  • Ät grönsaker, frukt och nötter. Om man inte är allergisk så ät/drick naturliga mejeriprodukter utan tillsatser och med hög fetthalt.
  • Försök att få till kortare högintensiva träningstillfällen. Lyft tunga saker, spring barfota, hoppa, kasta, kryp/kräla. Håll en lugn "konstant" rörelse, t.ex. stå vid din arbetsplats, tag några extra steg, använd trappor.
  • Vitamin D är viktig - njut av solen.
  • Sömnen har stor betydelse, kroppen får återhämtar sig.
  • Fasta kortare perioder, en 24 timmars fasta på enbart vatten gör att kroppen producerar hormoner som gör kroppen gott.
  • Lyssna på kroppen, Paleo får dig att må bättre, prestera bättre och se bättre ut.
Du är helt ansvarig för din hälsa, läs, tänk, undersök och gör dina egna bedömningar.

Ta tillvara på stillheten
Framför allt, tag dig tid, njut och lek!

/Magnus

5 kommentarer:

  1. Tack för info! Mycket av detta håller jag med dig om....dock inte alltid så lätt att följa(åtmonstone för mig).Tänker mycket på min egen Lennart när jag läser dina rader, speciellt det där om leken. Ser framför mig när han skjuter prick m en strumpa i köket mot en dörröppning. I "målet" står Signe som målvakt!
    Det var tider det....
    Kram t er båda

    SvaraRadera
  2. Hej Britta

    Vad skoj att du läser vår blogg, och att du håller med om mycket av det jag skriver. Jag har motivation för att hålla mig till Paleo, får så mycket bra ut av det.

    Tänker faktiskt också mycket på Er och hur mycket lek och bus vi gjorde när vi var små - Lennart var ju störst av barnen! Farmor var inte dålig hon heller.

    Ta hand om er.

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning!! Det är underbart att läsa så possitivt skrivet om livet och att leva det!
    Kram från oss!<3

    SvaraRadera
  4. Alltid roligt att läsa dina ord på bloggen, skall verkligen ge detta en ärlig chans och se om min kropp svarar på detta. Det som lockar mest är alla goa recept som ligger på bloggen och det är ju inte fel att jobba tillsammans med en go och glad Jenny :-) ni ger mig hopp i vardagen med denna blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Karin, alltid lika fina ord!

      Tycker absolut att du ska prova Paleo, det har gjort mig oerhört gott och jag känner mig, precis som den gamla klychan, "som en helt ny människa"! Vi hjälper gärna till och lämnar tips, bara att fråga på.

      /Magnus

      Radera