tisdag 31 juli 2012

Whole30

I vanliga fall äter jag "relativt" strikt Paleo men om något speciellt kommer emellan kan det hända att jag äter mat innehållande socker eller kanske mejerivaror och någon gång ibland lite vin. Speciellt under semestern, som jag just nu njuter av i fulla drag, så kan det hända att det fuskas. Men som sagt, oftast strikt och det beror främst på att jag mår så bra av att följa Paleo konceptet fullt ut! Efter många och långa år med magproblem och sjukhusbesök utan någon lösning utan snarare svårare problem och en tyngre skuld har allt vänt tack vare Paleo! Numera lever jag i samklang med Paleolivsstilen och mår fantastiskt.


Har ett tag sneglat på utmaningen Whole30, att äta strikt Paleo under 30 dagar! Är därför väldigt glad av att få läsa Primalisten´s utmärkta sida där han skriver om att genomföra Whole30 och dessutom bjuder in alla som vill att göra sällskap. Ett fint initiativ som inte krävde någon betänketid alls - klart man vill vara med, äntligen och tillsammans med flera andra! Det kommer bli en riktigt rolig utmaning och att under tiden också få tankar, resultat och idéer från andra som också genomför utmaningen. Kan det bli roligare...

Tanken är att man ska ta bort all den mat som kan ge upphov till problem i kroppen, så som värk i muskler och leder, huvudvärk, mag och tarmproblem, allergier, m.m. Det som ska undvikas är spannmål, mejeriprodukter, baljväxter, allt med socker och alkohol. Det fina med Whole30 är allt det goda som du får äta!!! Grönsaker, kött (nöt, fläsk, fågel), fisk, skaldjur, ägg, frukt, nötter, fröer och de nyttiga fetterna från oliver, avokader och kokosnötter! Det finns fantastiskt mycket man kan göra med dessa råvaror och kroppen kommer att vakna på nytt! Besök gärna Under vårt tak´s Paleoskafferiet för många goda recept.

Själva utmaningen började igår, måndag den 30/8 men om det finns någon som är sugen på att hoppa på så gör det gärna - vi (alla som är med på Primalisten´s utmaning) kommer lämna kommentarer och uppdateringar på Primalisten´s Facebooksida. Ge dig själv något värdefullt genom att gå med i utmaningen Whole30, du kommer att få en fantastisk upplevelse!

/Magnus


Tillägg!
Detta inlägg skrevs innan jag läst boken ”It starts with food” vilket gör att vissa delar av den mat jag ätit under utmaningen tyvärr inte är godkänd enligt Whole30! Alla ni som funderar på att genomföra en Whole30 ber jag först läsa boken ”It starts with food” vilken är skriven av skaparna bakom programmet! Det är mycket viktigt så att inga missförstånd uppstår – det jag har genomför är en Paleo 30 dagars utmaning!

4 kommentarer:

  1. Lockande! Väldigt lockande! Det jäkliga är att jag ska ut i augusti så det kör ihop sig (vilken ursäkt va? ;-))

    Den lilla mejeri jag äter vete 17 om jag vill plocka bort helt? Jag dör ju å andra sidan inte av att testa. Kanske skulle köra fram till den 11:e och på´t igen efter den dagen?

    SvaraRadera
  2. Hej Heléne, ja visst är det lockande! Och man kan ju gå ut utan att dricka...

    Som du skriver "Jag dör ju å andra sidan inte av att testa." och du kanske till och med upptäcker något nytt! Något BRA! Tycker inte att du ska bryta efter halva och börja om - 30 dagar är inte en lång tid och tanken är just 30 dagar med strikt Paleo för att uppnå bästa effekt. Om det är viktigt med den 11:e så starta efter den dagen och kör sedan 30 dagar!

    Dela gärna med dig om hur det går - ser fram emot just dina erfarenheter!

    Lycka till

    /Magnus

    SvaraRadera
  3. Tack för passningen! ;-)
    Hoppas det går bra för dig så här efter två dagar. Själv ska jag försöka lägga lite extra krut på att få tillräckligt med sömn om nätterna också, vilket jag tycker är snäppet viktigare än bra träning till och med.
    Heléne, jag håller med om råden du redan fått, att hellre starta utmaningen efter att du haft din utekväll, än att avbryta mitt i. Dels räcker det med ett litet "fusk" för att de inflammatoriska processerna ska sätta igång på nytt, och dessutom blir det lätt att man i efterhand funderar över hur resultatet hade blivit om man inte tagit den där avvikande dagen. Använd isåfall hellre tiden fram till den 11e till att förbereda inför utmaningen, och läsa på. För den skull behöver man förstås inte spåra ur fullkomligt fram till dess :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för era synpunkter! Jag har dock lite svårt att skilja mig helt från mejeri så där ligger den största utmaningen men i så fall är det på efter den 11:e. Det är en dag jag ska återförenas med de forna högstadiekompisarna och vin vill jag ha då, resten i otillåtet kan kvitta :-)

    Spåra ur är inte min grej längre, det kräver så mycket av kroppen för att komma tillbaka i rätt balans igen. Smällarna efter den 11:e är jag beredd på och medveten om men de tar jag :-)

    SvaraRadera