onsdag 29 augusti 2012

Busenkla Bananplättar!

Igår testade vi ett busenkelt recept på plättar. Var lite tveksam till om det skulle fungera men det gick jättebra och smaken var fantastisk!

En god frukost, ett perfekt mellanmål, en lätt lunch, smarrig efterrätt eller varför inte att ta med sig på utflykten. Du måste testa dessa små läckra plättar!

Busenkla bananplättar!
 
Detta behöver du
till ca 12 plättar
 
1 banan
2 ägg
 
Kokosolja att steka i.
 
Så här gör du
 
Mixa bananen och äggen till en smet.
Stek i plättjärnet med lite kokosolja.
 
Ät och Njut!
Tillsammans med bär och eventuellt lite vispad kokosmjölk eller grädde.


Paleo så gott och så enkelt!  

/Jenny & Magnus

21 kommentarer:

  1. Åh, bananpannkakor! :) (Eller bananplättar i ert fall!)
    Det här receptet är jättegott! Jättemumsigt också att lägga till en liten sked nötsmör i smeten innan man steker dom! Det blir MUMS! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sonja!

      Ja, mandelsmör eller annat nötsmör i smeten är jättegott! Vi brukar blanda i lite kokos ibland också :) Plättarna är ett förenklat recept på Bananpannkakan som du kan hitta i vårt Paleoskafferi! Plättarna blev väldigt luftiga och fina!

      /Jenny

      Radera
  2. Jag älskar ägg jag älskar bananer...hmm kanske jag ska prova, få se om jag hittar min stekpanna bara hihihi
    kram från en som aldrig lagar mat i Beijing
    (men funderar på att börja)

    SvaraRadera
  3. Jättebra att börja med dessa goda plättarna - hoppas allt går bra för dig!

    Kramar

    /Magnus

    SvaraRadera
  4. Dags för frukost med tomt kylskåp. Jag tittar in hos er och hittar bananplättar.
    Vilken tur att banan och ägg finns i hemmet. Dagen är räddad och min dotter kommer att få sig sin livs överraskning.
    Jäklar vad gott
    Leo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är oförskämt goda och så lätta att göra, glada att vi kunde lösa en "matkris" ;) hoppas att din dotter också tyckte om dem!

      /Magnus & Jenny

      Radera
  5. Hur många personer är plättarna beräknade till ?

    SvaraRadera
  6. Hej

    Vi räknar med att det räcker till två personer, MEN det är inte en hel måltid. Det är ett mellanmål, tillbehör eller som en god efterrätt!

    Magnus & Jenny

    SvaraRadera
  7. Hej Jenny & Magnus !
    Tack för receptet ! Nu längtar jag till morgondagens frukost med dessa plättar med blåbär+hallon som maken plockat i "vår" skog ca 200m från vårt hus i höstas ,vilken lyx eller hur? Har även vispat kokosgrädde till det..men undrar: vad gör man med kokosmjölken som blir över när man bara tar det tjocka i förpackningen,slänger..?
    Har verkligen haft nytta av Era goda recept på allt gluten/mejerifritt och magen har börjat "stilla" sig..men ikväll föll jag för en potatisgratäng med lök/grädde/ost..sitter nu med en jätteballong till mage som gör ONT..kommande natten blir inte nådig men nu vet jag ALDRIG MER..hur dum kan man vara egentligen..har vant mig av med mjölk i ca två veckor och det har gått bra !
    Tack igen för allt ni delar med Er ,jag bläddrar runt här flera ggr per dag och läser och inspireras av allt god mat och har börjat dela med mig till mina barn (tre stycken och sammanlagt sex barnbarn ) önskar de ska ta till sig allt och börja med denna rena mat och må gott !
    Tack och hoppas på en trevlig helg till Er
    // Marinella

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och inte att förglömma allt gluten jag tagit bort...!

      Radera
    2. Hej Marinella

      Så fantastiskt underbart att höra om hur du "bläddrar" runt i vårt Paleoskafferi dagligen! Så glada vi blir!

      Är man känslig mot gluten och laktos (vilket faktiskt alla är mer eller mindre!!) så är det underbart att äta Paleo kost. Skönt att du blivit bättra av detta.

      Ja tyvärr så slänger vi vätskan som är kvar efter att man tagit det som behövs för att vispa kokosgrädde, är ju vattnet som blir kvar - har inte hittat något att göra med detta men man kan säkert använda de i något recept.

      Hälsningar

      Magnus & Jenny

      Radera
    3. Kokosvatten köper jag "för dyra pengar" - varför slänga? Kokosvatten vätskar kroppen 7 ggr mer än vanligt vatten o är suveränt att dricka, särskilt efter bastubad eller träningspass!
      Alla gillar förstås inte smaken - det skall nog drickas väl avkylt! Mmmm...gott!

      M.v.h. Anci

      Radera
    4. Bra där Anci! Tack för ditt inlägg.

      Magnus & Jenny

      Radera
    5. Fler användningsområden :) Kokosvattnet kan användas om man bakar bröd som kräver degspad. Eller i en smoothie. Eller varför inte i en soppa! Bara fantasin sätter gränser :)

      Radera
    6. Tack för ditt tips Helena!

      Magnus & Jenny

      Radera
  8. Kan man göra dessa i förväg, förvara i kylskåp och sedan värma upp dem igen om man vill ha dem i sin matlåda? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det fungerar fint Emelie.

      Magnus & Jenny

      Radera
  9. Jag brukar ha i kanel i smeten och jag har även haft i matlåda och värmt i mikron!
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Marie, och ja de är ju perfekta att ha med sig i matlådan.

      Magnus & Jenny

      Radera
  10. Jättegoda plättar! Men har precis bytt teflonpannan mot plättjärn i gjutjärn och då blir de inte alls lika bra trots steker i kokosfett! Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Tack, ja plättarna är försvinnande goda!

      När man använder gjutjärn så behövs inte alls samma värme och första omgången kräver mycket kokosolja. Prova med lägre temperatur och mycket kokosolja till de första plättarna, och tålamod :)

      Lycka till

      Magnus & Jenny

      Radera